Reanimation nach Trauma

Unter dem Titel „Additive notärztliche Maßnahmen beim traumaassoziierten Herz- Kreislauf-Stillstand“ publizieren B. Ondruschka, C. Baier, J. Dreßler, A. Höch, M. Bernhard, C. Kleber und C. Buschmann eine erneut sehr lehrreiche Auswertung zur Reanimation nach Trauma. Währen die Ergebnisse nicht so ernüchtern könnte man sich über diese sehr gute Arbeit richtig freuen. So muss man klar feststellen, dass es weiterhin viel …

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Klinik Codex

Mit dem Klinik Codex „Medizin vor Ökonomie“ wendet sich die Deutsche Gesellschaft für Innere Medizin (DGIM) an die Ärzteschaft, Klinikbetreiber sowie an die Politik. Im Deutschen Ärzteblatt ist hierzu unter Themen der Zeit eine kritische Darstellung erschienen (Schumm-Draeger et al. 2017).  „Als Ärztinnen und Ärzte müssen wir den berechtigten fachlichen und ethischen Erwartungen der erkrankten Menschen, ihrer Angehörigen …

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Notarztfortbildung Klinikum Neuperlach

​ Reanimation nach Trauma – Alles was geht?! Notarztfortbildung am Klinikum Neuperlach. 4.12.2017 München, Deutschland (2017) Man muss sehr früh losfahren um von Ulm aus rechtzeitig um 7:45 Uhr am Klinikum Neuperlach zu sein. Dafür wird man mit einer spannenden Diskussion belohnt.   (zum PDF) Publikationen          

Lessons learned in applying ISPOR methodology to translating CEDIS presenting Complaint List into German

Brammen D, Greiner F, Dormann H, Mach C, Wrede CE, Ballaschk A, Stewart D, Walker S, Oesterling C, Kulla M. Lessons learned in applying ISPOR methodology to translating CEDIS presenting Complaint List into German. Eur J Emerg Med (online first https://dx.doi.org/10.1097/MEJ.0000000000000450 10.2.2017) (2017) (IF2016 = 2,025)

Does the presence of an emergency physician influence pre–hospital time and the clinical outcome of severely injured patients?

Bieler D, Franke A, Hentsch S, Willms A, Kulla M, Kollig E, TraumaRegister der DGU: Does the presence of an emergency physician influence pre–hospital time and the clinical outcome of severely injured patients? A matched–pair analysis based on the trauma registry of the German Trauma Society (TraumaRegister DGU®). Injury 48: 32-40 (2017) (IF2016 = 1,894)

Patients with acute, non-traumatic abdominal pain in German Emergency Departments

Kulla M, Kraus S, Walcher F, Wrede CE, Somasundaram R, Lampl L, Helm M: [Patients with acute, non-traumatic abdominal pain in German Emergency Departments – a prospective monocentric observation study.] Zentralbl Chir 141: 666-667 (2016) (IF2015 = 0,581)

Assessment of Quality Indicators for Emergency Departments – First Experiences using a modified QUALIFY-Approach with subsequent interprofessional Expert Discussion

Kulla M, Görtler M, Somasundaram R, Walcher F, Greiner F, Lefering R, Wrede CE, Rubak K, Hörster A, Baacke M, Erdmann B, Dormann H, Brammen D: [Assessment of Quality Indicators for Emergency Departments – First Experiences using a modified QUALIFY-Approach with subsequent interprofessional Expert Discussion]. Notfall Rettungsmed 19: 646-656 (2016) (IF2015 = 0,529)

Initial Assessment and Treatment of Refugees in the Mediterranean Sea

Kulla M, Josse F, Stierholz M, Hossfeld B, Lampl L, Helm M: Initial Assessment and Treatment of Refugees in the Mediterranean Sea (A secondary data analysis concerning the initial assessment and treatment of 2656 refugees rescued from distress at sea in support of the EUNAVFOR MED relief mission of the EU). Scand J Trauma Resusc …

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Civilian blast injuries: an underestimated problem? Results of a retrospective analysis of the TraumaRegister DGU(R)

Kulla M, Maier J, Bieler D, Lefering R, Hentsch S, Lampl L, Helm M: [Civilian blast injuries: an underestimated problem? Results of a retrospective analysis of the TraumaRegister DGU(R)]. Unfallchirurg 119: 843-853 (2016) (IF2016 = 0,467)

Consideration of guidelines, recommendations and quality indicators for treatment of stroke in the dataset „Emergency Department“ of DIVI

Kulla M, Friess M, Schellinger PD, Harth A, Busse O, Walcher F, Helm M: [Consideration of guidelines, recommendations and quality indicators for treatment of stroke in the dataset „Emergency Department“ of DIVI]. Nervenarzt 86: 1538-1548 (2015) (IF2015 =  0,806)

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